fbpx

Roztrenowanie po sezonie

Jest końcówka września, wielu z nas powoli kończy sezon, pierze buty, myje pianki aby następnie schować je do szafy na kilka miesięcy. Są też wśród nas tacy którzy szykują się do ostatnich startów w World Series na Malcie i Cannes. Nie mniej jesień to ten czas w którym możemy choć przez chwile odsapnąć, złapać dystans do tego co było, zrobić rachunek sumienia i zaplanować kolejny pełny rok (mam nadzieję) startów w swimrunie.

Czas na roztrenowanie

Przed nami faza przejściowa/ okres roztrenowania czy po prostu regeneracja. Faza przejściowa to nic innego jak aktywny wypoczynek po sezonie, charakteryzuje się zmniejszoną objętością (50%) i intensywnością (60%). Jest to okres w którym stosowane są zabiegi rehabilitacyjne, krioterapia, odnowa biologiczna mające za zadnie zmniejszyć negatywne skutki obciążeń treningowych i startowych. Ważne jest aby nie robić sobie całkowitej przerwy spędzając ten czas na kanapie. Systematyczna aktywność fizyczna w tym okresie pozwoli nam zacząć przygotowania do następnego sezonu na odrobinę wyższym poziomie.

Fot. Goswimrun.pl

Czas roztrenowania jest bardzo ważnym elementem makrocyklu rocznego, pozwala on nie tylko odbudować nasze „umęczone” ciało ale przede wszystkim odpocząć psychicznie od tej całej sportowej gonitwy. W sportach wytrzymałościowych takim jaki jest swimrun okres ten powinien trwać od 4 do 8 tygodni (indywidualna sprawa). Jest to czas w którym powinniśmy zaleczyć wszystkie drobne urazy a nasza głowa nabrać świeżości i chęci do dalszego treningu.

Fot. Goswimrun.pl

Co robić w tym okresie?

Oczywiście możecie dalej pływać i biegać, ale z doświadczenia wiem, że warto spróbować innych dyscyplin sportu. Ja oprócz 1-2 jednostek biegowych w tygodniu, dorzucam rower i nie dawno odkryty przeze mnie buldering, jedno odciąża stawy, a drugie kształtuje naturalną siłę tak ważną podczas startów. Możecie również skupić się na technice biegania czy pływania, poprawić nawroty, nauczyć się nowego stylu pływackiego. Praca nad tymi elementami może poprawić Wasz poziom sportowy, zapobiec kontuzji i sprawić że będziecie lepszymi swimrunnerami. Nie zaniedbujmy tego ważnego aspektu procesu treningowego, dobrze zaplanowany okres roztrenowania pozwoli uniknąć przetrenowania, a zarazem wypalenia czy też zniechęcenia do uprawianej przez nas dyscypliny.

Kiedy wrócić do treningu?

Jak już pisałem powroty są sprawą indywidualną. Jest to czas zazwyczaj od 4-8 tygodni. Wtedy  jak wygłodniałe wilki wracamy do aktywności. Sam jako zawodnik i trener lubię ten stan. Cieszę się, kiedy mogę uczestniczyć w drodze do startu. Jeśli zatem chciałbyś skorzystać z mojego doświadczenia zapraszam, zapoznaj się z przygotowaną przeze mnie i Goswimrun.pl ofertą. Gdy prześpimy ten okres, powrót będzie wymagał od nas więcej cierpliwości.

Autor: Jacek Śliwiński

  Trener pływania, medalista Polski Junirów w pływaniu, medalista MŚ w pięcioboju morskim, uczestnik MŚ w swimrunie OTILLO. Zwycięzca wielu polskich zawodów w swimrunie. Trener w Goswimrun.pl

Źródło:

Henryk Sozański „Podstawy teorii treningu sportowego”

Maciej Rakowski – „Sportowy trening pływacki”

LEAVE A COMMENT