10 rad jak startować w swimrunie w upalne dni

Swimrun jako sport powstał w zimnych wodach Północy. Jego ekspansja na Europę i coraz cieplejsze lata również w samej Szwecji również, sprawiły że producenci sprzętu musieli zacząć nadrabiać zaległości sprzętowe odpowiadając sobie na pytanie jak startować w swimrunie w upalne dni? I tak powstały m.in swimrunowe neoprenowe panty, które przeznaczone są do startów w ciepłych warunkach.

TU ZNAJDZIESZ RZECZOWY TEST KUBY BRZÓSKI SPODENEK NEOPRENOWYCH NU

Produkt ten największą popularnością cieszy się w Basenie Morza Śródziemnomorskigo oraz Asutralii i Oceanii. Tu zawodnicy najczęściej decydują się startować w pantach i koszulkach swimrunowych lub jeśli jest to krótszy dystans, na tors zakładają tylko koszulki z numerem startowym.

Swimrunowe spodenki neoprenowe to jednak produkt dla tych, którzy wiążą swoją przyszłość z tym sportem, bo nie ma co ukrywać jest to całkiem spory wydatek. Pewnie dlatego jak na razie decydują się Ci, którzy swimrun traktują już nie tylko jako przygodę, oderwanie od triathlonu, biegów górskich, ultra, czy zawodów ocr, a jako ich pierwszą dyscyplinę sportu.

foto: Najlepszykumpeldobiegania

10 rad jak startować swimrunie w upalne dni

1. Obowiązkowo rozpinaj piankę na każdym biegu, dobrze wentyluj klatkę piersiową. Możesz nawet w podwijać lekko koszulkę z numerem startowym, by wpuścić więcej „przeciągu”, bib race nie może jednak być nigdy ściągnięty całkowicie. Numer powinien być cały czas czytelny dla sędziów i innych zawodników.

2. Na każdym dłuższym bieganiu ściągaj piankę do połowy. Tak stracisz teoretycznie trochę czasu na przebranie się, ale finalnie zyskasz, bo dzięki temu tempo wyścigu będzie wyższe, a co najważniejsze nie doprowadzisz do przegrzania organizmu.

3. Pij dużo płynów, w szczególności izotoników dzień przed startem i w dniu startu,

4. Weź ze sobą miękki bidon z izotonikiem, by przez cały wyścig mieć pod ręką coś do picia.

5. Zwolnij tempo biegu. Jak tylko możesz biegnij zacienioną stroną ścieżki. Każde zacienienie to 2-3 stopnie niższa temperatura.

6. Jeśli zdecydujesz się na strat w stroju triathlonowym lub pływackim, sprawdź, czy nie obowiązuje Cię posiadanie bojki wypornościowej – pull buoya – to dla Twojego bezpieczeństwa,

7. Zdecydowanie zrezygnuj z neoprenowej wyporności na piszczele, w ciepłe dni. Im mniej kompresji tym lepiej. Łydka to tzw. „drugie serce” – dajmy jej oddychać i pracować w jak największej swobodzie.

8. Jeśli posiadasz piankę z długimi rękawami, obetnij je (większość pianek jest do tego przystosowana). To samo jeśli pianka ma długie nogawki.

9. Mokry bib race, czyli koszulka z numerem lub koszulka swimrunnowa, po wyjściu z wody przyjemnie chłodzi przez pierwsze kilkaset metrów. Gdy na trasie jest Ci bardzo gorąco, a przebiegasz koło wody, zmocz swój numer startowy i napieraj dalej.

10. Obserwuj swojego partnera, miej oko na innych zawodników.

foto: @najlepszykumpeldobiegania

Starty w taką pogodę to nie jest moment na bicie życiówek. Dla wielu może to być walka o przetrwanie. Oto pierwsze objawy przegrzania, czyli hipertermii. Nie bagatelizujcie ich!

+ nadmierna potliwość

+ przekrwienie twarzy

+ osłabienie organizmu

+ bóle i zawroty głowy

+ zaburzenia widzenia, problem z ostrością

+ obrzęki stóp i okolicy kostek

+ zaburzenia oddychania

Podejdźcie do startu rozważnie i obserwujcie się nawzajem. Zgrane zaprawione w boju zespoły znają swoje limity. Oni mogą pokusić się o ściganie. Na bicie życiówek przyjdzie jednak czas, gdy trochę się ochłodzi. Udanego weekendu!

LEAVE A COMMENT